Hvad er cirkeltræning godt for?

***

Del:
Cirkeltraening-billede

Cirkeltræning er en effektiv og tidsbesparende træningsmetode. Her skal du cirkulere mellem forskellige træningsøvelser ud fra en fastsat plan, som træner hele kroppen. Det er vigtigt, at du ikke holder lange pauser mellem træningsøvelser, men i stedet venter med en pause, til cirkeltræningen er slut. Dette gør cirkeltræningen til en tidseffektiv træningsmetode. Undersøgelser viser desuden, at cirkeltræning er effektivt til at forbedre både kondition og kropsstyrke.  

Hvad er cirkeltræning?

I cirkeltræning vælger du en række forskellige øvelser, som du udfører på tid umiddelbart efter hinanden. Antallet af øvelser og typen af øvelser afhænger af, hvad du ønsker at træne. Dog er cirkeltræning oplagt til helkropstræning, hvorfor du i en træningssession oplagt kan skifte mellem forskellige træningstyper, som træner de store muskelgrupper i kroppen.

De forskellige træningsøvelser kan udføres i det tidsinterval, som du ønsker. Et tidsinterval er i Tabata-træning, som også er en form for cirkeltræning, 20 sekunder med 10 sekunders pause mellem træningsøvelserne. Dette kan bruges som en tommelfingerregel, når trænings- og pauseintervallerne skal planlægges i cirkeltræningen – nemlig at pausen skal være den halve tid af træningsintervallet.

Hvorfor du skal vælge cirkeltræning frem for klassisk styrketræning

Klassisk styrketræning kan være tidskrævende. Først og fremmest kræver det mange gentagne øvelser og brug af meget forskelligt udstyr. Hvis du derfor ikke har meget tid i løbet af ugen eller måske ikke har lyst til at bruge timevis på at træne i styrkecentret, så er det klart værd at overveje cirkeltræning. Desuden behøver du ikke at træne med vægte, da mange effektive træningsøvelser kan udføres med kropsvægt.

Cirkeltræning uden udstyr

Vil du gerne lave cirkeltræning, men mangler du adgang til et fitnesscenter med avanceret udstyr? Bare rolig, du kan sagtens lave effektiv cirkeltræning derhjemme – også uden fancy træningsudstyr og -maskiner. Der er her en række øvelser, som du kan udføre for at træne hele kroppen derhjemme – øvelserne kan sagtens udføres af flere omgange. Det er vigtigt at holde en høj intensitet, når sættene udføres:

  • Squat
  • Burpees
  • Crunches
  • Dips
  • Moutain climber
  • Skyggeboksning med løb på stedet
  • Lunges
  • Rygbøjninger

Prøv helkropstræning på en Bootcamp

En Bootcamp er en oplagt måde at få mulighed for at træne hele kroppen. Selvom der ikke laves decideret helkropstræning på Bootcamps, så er der stadig rigtige gode muligheder for at få trænet hele kroppen. Samtidig er der kompetent vejledning fra fysioterapeuter, så du kan lære at lave den form for træning, som er bedst for din krop og situation.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

Hovedpine og Fysioterapi

Nakkesmerter: Effektiv Smertelindring gennem Fysioterapi

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning