Tanita Scanningen

Forstå din Body Age og hvor du ligger på sundhedsskalaen!

Kropsvægt

Din aktuelle kropsvægt består af din nuværende muskelmasse, knoglemasse, væskeprocent og fedtsammensætning. Din sundhed afhænger af denne sammensætning. Høj muskelmasse og væskeprocent i kombination med lav fedtmasse = en lav metabolsk alder. Efterhånden som vi ældes vil vores krop tiltagende begynde at bestå af mere fedt og lavere muskelmasse. Dette kan heldigvis ændres og forbedres hele livet, med den rette form for træning. Nedenfor vil du få en forklaring på dine tal og hvor du ligger på sundhedsskalanen. Alle disse tal vil tilsammen udgøre din metabolake alder (body age) nederst på siden. 

Fedtprocent

En sund / normal fedtprocent afhænger af alder og køn. For at se hvor du ligger på skalaen finder du først din alder og køn i den første blå kolonne og ser derefter til højre for at identificere det spektrum, hvor din målte fedtprocent ligger. De 4 kategorier repræsenterer henholdsvis undervægtig, sund, let overvægtig og overvægtig. 

Visceralt fedt

Visceralt fedt er fedtet omkring de indre organer. Den viscerale fedt skala går fra 1 som er det sundeste og op over 15, hvor du er i den farlige ende, med forhøjet risiko for livsstilssygdomme. Selvom den almindelige fedtprocent betyder rigtig meget i forhold til din estimerede Body Age, så er det viscerale et endnu vigtigere parameter og noget du skal holde seriøst øje med, hvis du ønsker et langt og sundt liv. Selvom det samlede fedtprocent er lav, så kan du stadig ophobe fedt omkring de indre organer. En såkaldt tynd-fed tilstand. Fysisk træning er den absolut vigtigste indsats for at reducere fedtet omkring de indre organer, hvor kosten i større grad påvirker den samlede fedtprocent, fordelt ud på resten af kroppen. 

Almindelig

Under 9

Jo tættere på 1, desto mindre fedt vil du have omkring de indre organer. Det er normalt at have en visceral fedt rating op til 9 i den normale zone. 

Høj

10 – 14

Her er du i den høje ende af skalaen og bør begynde at implementerer høj intensiv træning i løbet af din træningsuge. 

Farlig

Over 15

Fra 15 og opefter er du i forhøjet risiko diabetes 2 og en række andre livsstilssygdomme

Muskelmasse

En stor muskelmasse er sundt, men afhænger som alt andet af køn, alder og træningstilstand. Der er ingen regel for hvor høj eller lav den skal være før at det er usundt. Tilgengæld fortæller denne tablel hvad der er normalt for forskellige køn og aldersggrupper. Tabellen er angivet i procent. 

Væskeprocent 

Væskeprocenten fortæller noget om hvor godt din krop fungere. Den varierer afhængig af køn og alder, og er normalt vis højere, jo yngre du er. Høj væskeprocent bidrager således til en lav body age. 

Body Age 

Den metabolske alder er udregnet ud fra  sammensætninge af alle ovenstående paramentre. Herudover er din højre og fysiske alder medregnet. Jo lavere Body Age desto bedre, naturligvis. Denne kan ændres gennem træning, idet vi tager fedt og opbygger muskelmasse, samt en MASSE andre ting 🙂