Fedtprocent

***

Del:
Træning for overvægtige, fedtprocent

Fedtprocent i kroppen er en god indikator på din sundhedstilstand. Det er især en god indikator, hvis du har en stor muskelmasse, og derfor naturligt vejer meget. Vægt og BMI er nemlig langt fra den eneste indikator på din aktuelle sundhedstilstand og giver ofte et relativt overfladisk billede af denne. Derimod kan en måling af fedtprocenten vise, om du har behov for at tabe fedt på kroppen, hvilket vil gavne din livsstil på mange områder.

Hvad er en fedtprocent?

Fedtprocenten måler helt enkelt din mængde af fedt i kroppen. Denne mængde fedt skal helst ligge inden for en bestemt margin, for at du ikke har en for høj fedtprocent. Vi har forskellige typer fedt i kroppen, og det er især den såkaldte viscerale fedt, som du skal være opmærksom på. Denne type kropsfedt ligger mellem organerne og maveregionen, og en stor mængde visceral fedt ses især ved en inaktiv og fed livsstil.

Hvad er en normal fedtprocent?

Den normale og anbefalede fedtprocent er forskellige for kvinder og mænd. Generelt er det sådan, at kvinder helt naturligt har en højere fedtprocent end mænd, og derfor er grænserne ikke de samme. Østrogen (det kvindelige kønshormon) er nemlig medvirkende til, at kvinder producerer mere kropsfedt. Grænserne for fedtprocenter ser således ud for henholdsvis kvinder og mænd:

Kvinder

Fedtprocent 20-39 år 40-59 år 60-79 år
Lav 1-21% 1-23% 1-24%
Normal (og anbefalet) 21-33% 23-34% 24-36%
Høj 33-39% 34-40% 36-42%
Meget høj +39% +40 % +42%

Mænd

Fedtprocent 20-39 år 40-59 år 60-79 år
Lav 1-8 % 1-11 % 1-13 %
Normal (og anbefalet) 8-20 % 11-22 % 13-25 %
Høj 20-25 % 22-28 % 25-30 %
Meget høj +25 % +28% +30 %

Hvilke konsekvenser er der ved for meget kropsfedt?

En for høj fedtprocent er forbundet med mange livsstilssygdomme såsom diabetes og forhøjet blodtryk. Især den viscerale fedt øger risikoen for livsstilssygdomme. Derudover vil mange med for høje fedtprocenter også være overvægtige, hvilket også er forbundet med mange komplikationer. Derfor er det bestemt en god idé at få sænket fedtprocenten, hvis den er for høj.

Hvordan måler man fedtprocent?

Der findes specielle kropsvægte, som kan måle din fedtprocent. Et eksempel på en sådan kropsvægt er en Body Age Scanning. En Body Age Scanning måler mange faktorer i kroppen, og en af dem er fedtprocent. Her kan den bl.a. også måle det farlige viscerale fedt, så du også kan få et overblik over mængden af denne i din krop. Som en frivillig ekstra service har Fysio Bootcamp en Body Age Scanning som en del af vores Bootcamps, så du kan få et overblik over dit kropsfedt før og efter et træningsforløb.

Bliv fit hos Fysio Bootcamp

Fysio Bootcamp tilbyder forløb, hvor du kan få sænket fedtprocenten. F.eks. kan du deltage i en af vores mange Bootcamps i hele landet. Du kan også få skræddersyet en kostplan, som har fokus på at du skal tabe kropsfedt. Dermed kan du komme i gang med en sund livsstil med et større overskud i hverdagen.

https://www.youtube.com/watch?v=MHC4tcXuftM

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

’Junkfood eksperimentet’. Hvor farligt er junkfood for kroppen?

Sådan kan du forlænge levealderen: Ni gode råd fra ”Gopler ældes baglæns”

Fordele og ulemper ved vegetarisk kost

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning