Forhøjet blodtryk

***

Del:
Måling af blodtrykket

Hver femte dansker lider af forhøjet blodtryk, så det er blevet en folkesygdom. Mange er slet ikke bevidste om, at de har forhøjet blodtryk, men det er vigtigt, at man får undersøgt det, hvis man er i risikozonen for at få højt blodtryk. Forhøjet blodtryk kan nemlig risikere at ende i alvorlige sygdomme som blodpropper og hjertesvigt. Medicinsk behandling og ikke mindst kost og motion kan heldigvis være med til at sænke blodtrykket.

Hvad er forhøjet blodtryk?

Helt overordnet måler blodtrykket, hvor meget kraft dit hjerte skal bruge på at pumpe blod ud i din krop. Når blodtrykket skal måles, tages der udgangspunkt i to forskellige tal: systolisk blodtryk og diastolisk blodtryk.

  • Systolisk blodtryk kan også kaldes ’slagtrykket’. Dette er det højeste tryk i blodårerne, når hjertet skal trække sig sammen og pumpe blod ud i årerne.
  • Diastolisk blodtryk kan også kaldes ’hviletrykket’. Dette tryk er, når hjertet slapper af mellem to hjerteslag.

Derfor måles både det systolisk blodtryk og diastoliske blodtryk i en blodtryksmåling. Her er det systoliske blodtryk det første tal, mens det diastoliske blodtryk er det sidste tal. Grænsen for forhøjet blodtryk er 140/90, hvis det måles hos lægen, mens det derhjemme er 135/85. Grunden til at grænsen er højere hos lægen er, at nervøsitet kan give et kunstigt højt blodtryk, når det måles.

Symptomer på forhøjet blodtryk

Det er ikke altid, at for højt blodtryk som sådan har symptomer. Det er dog nogle faresignaler, som kan indikere, at blodtrykket er for højt. Bl.a. skal du være opmærksom på:

  • Svimmelhed
  • Træthed
  • Hovedpine
  • Problemer med synet

Symptomerne skal være vedvarende over en længere periode. Hvis de er dette, er det en god idé at få undersøgt blodtrykket. I det hele tager er det faktisk en god idé at få undersøgt blodtrykket for at finde ud af, om det er inden for den normale grænse.

Hvad skyldes for højt blodtryk?

Der kan være arvelige årsager til for højt blodtryk. Det vil der dog ikke være fokus på i dette indlæg, hvor der i stedet vil være fokus på, hvordan livsstilen kan skabe forhøjet blodtryk. Bl.a. kan følgende faktorer være en risiko:

  • Overvægt
  • Rygning
  • Alkohol
  • Manglende motion
  • Diabetes
  • Højt kolesteroltal

Derfor er der mange faktorer i livsstilen, som er med til at forhøje blodtrykket. Fokus på ændringer i livsstilen vil dermed have en stor effekt på at sænke blodtrykket.

Hvad kan du gøre for at sænke blodtrykket?

Der findes blodtrykssænkende medicin, men i dette indlæg vil fokus være på, hvilke ændringer i kost og motion som kan hjælpe ved for højt blodtryk. Kostændringer og motion er de første metoder, som kan hjælpe med at sænke et for højt blodtryk. Derfor skal der være fokus på at ændre dette, så du spiser sundere mad og får dyrket mere motion. I tilfælde af at du er overvægtig, er det desuden vigtigt at tabe sig.

Få hjælp af Fysio Bootcamp til kost og motion

Fysio Bootcamp kan hjælpe dig med kostplaner, som er tilpasset dine behov. Den kan skræddersyes, så der f.eks. er fokus på kost, som kan sænke blodtrykket. Sammen med en Bootcamp eller online træningsforløb hos Fysio Bootcamp er dette en ideel start på at skabe en livsstil, som er sundere og hjælper til få et bedre blodtryk. Det vil være med til, at du kan få et sundt liv fyldt med mental og fysisk overskud.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

Hovedpine og Fysioterapi

Nakkesmerter: Effektiv Smertelindring gennem Fysioterapi

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning