Mavetræning og maveøvelser

***

Del:
Maveøvelse

Mavetræning og maveøvelser er en populær træningsform – især hvis man vil blive sommerklar med en flad mave. Træning af maven handler dog om meget andet end udseende, da en stærk mavemuskulatur kan øge corestyrken og dermed ens kropsholdning. Derfor vil der her komme gode råd til træning af mavemusklerne, så du både kan få en flot mave, mens samtidig også en stærkere overkrop generelt.

Hvilke typer musklerne er der i maveregionen?

Overordnet kan mavemusklerne inddeles i to regioner – musklerne i den midterste region af maven og musklerne i sideregionen af maven:

  • Mavemusklerne i den midterste region kaldes ’rectus abdominis’, hvilket også forkortes til ’abs’. Det er sideliggende muskler. Det er de mavemuskler, som man træner for at opnå en ’six-pack’ gennem eksempelvis mavebøjninger
  • Musklerne på siden af maven kaldes ’oblique’ eller de skrå mavemuskler. Disse muskler har også en vigtig funktion, hvis man ønsker en veltrænet mave, ligesom de har en stor betydning for ens corestyrke.

Hvordan kan man få en ’six pack’?

For mange er det et mål at få markerede mavemuskler gennem mavetræning – herunder især en såkaldt ’six pack’. Dog er det vigtigt at påpege, at markerede mavemuskler ikke kommer alene gennem mavetræning. Her er det også nødvendigt at have en lav fedtprocent, så musklerne kan blive tydelige på denne måde. Dog kan mavemuskler være med til, at mavemuskulaturen bliver endnu mere markeret.

Eksempler på maveøvelser

Der vil herunder komme nogle eksempler på maveøvelser, som kan give en stærkere og mere markeret mave. En type maveøvelse, som ikke er nævnt i dette indlæg, er planken, som generelt giver en stærkere core. Planken kan du læse mere om her.

Almindelig mavebøjning

Maveøvelse Mavebøjning
Maveøvelse Mavebøjning

Læg dig på en træningsmåtte eller andet blødt materiale. Hav benet bøjede. Herefter skal du skubbe overkroppen langsomt frem, så du rører knæene med hænderne. Når du skal ned med overkroppen, skal du rulle den langsomt tilbage. Du træner især ’abs’ med denne øvelse.

Madonna

Maveøvelse Madonna
Maveøvelse Madonna

Denne øvelse er en anelse anderledes – her træner du især de skrå mavemuskler. Du skal – ligesom i den førnævnte øvelse – ligge på en træningsmåtte, men på siden. Benene skal være bøjede sammen og løftet fra jorden konstant under hele øvelser. Herefter skal du løfte overkroppen op og ned, så du tager armen henholdsvis bagud og frem, så du rører dine fødder med en udstrakt arm.

Søstjernen

Maveøvelse Søstjernen
Maveøvelse Søstjernen

Dette er en lidt alternativ øvelse, som både træner maven og coremuskulatur. Her skal du ligge på jorden med armene og benene til siden udstrakt.

Herefter skal du løfte det ene ben og den modsatte arm, så din fod og hånd rører hinanden i udstrakt tilstand. Skift mellem hver side.

Maveøvelse
Maveøvelse

Vil du gerne have inspiration til andre træningsøvelser? Så tilmeld dig Online Camp

Hvis du gerne vil have træningsøvelser online, som kan give dig en stærkere og mere smertefri krop, så skal du tilmelde dig Online Camp. Du vil på Online Camp blive ført igennem en masse træningsøvelser til hele kroppen, som er udført af fysioterapeuten Nicolas Rockland. Dermed vil du også derhjemme få mulighed for at komme i bedre form og at få en større styrke i hele kroppen!

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

Hovedpine og Fysioterapi

Nakkesmerter: Effektiv Smertelindring gennem Fysioterapi

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning