Hvad er mindfulness?

***

Del:
Mindfulness-billede

Mindfulness er blevet en populær behandlingsform og praksis hos både folk med psykiske udfordringer og generelt blandt folk, som ønsker at få en større kontrol over deres følelsesliv. Men hvad er det egentlig, at denne praksis helt præcist går ud på? Det vil blive besvaret i dette indlæg, hvor der også vil være fokus på, hvordan mindfulness kan bruges i hverdagen, så man kan opnå større mentalt overskud.

Mindfulness stammer fra yoga

Den helt store inspiration for mindfulness er yoga, herunder især meditationsdelen af yoga. Man kan derfor beskrive det på den måde, at mindfulness indoptager dele af yogaen i sin praksis frem for at have fokus på alle de trin, der er i yogapraksis. Selvom mindfulness i høj grad er inspireret af yoga, så er der dog også sket en videnskabeliggørelse af praksissen, som delvist adskiller den fra især de religiøse sider af yoga.

Fokus på åndedræt, nærvær og opmærksomhed

Inspireret af yoga er der tre punkter i mindfulness, som især er i fokus: åndedræt, nærvær og opmærksomhed. De tre elementer kan beskrives på følgende måde:

  • Åndedrætsfokus handler om, at det rette åndedræt kan skabe en kropslig og psykisk ro og styrke, som kan øge fokus og mentalt overskud.  
  • Nærvær handler om at befinde sig i den situation, som man er i, frem for mentalt at være andre steder. Denne hverdagssituation – som mange af os nok kender – kan illustrere nærvær: i stedet for at scrolle på de sociale medier på sin mobil under en samtale med en ven, skal man fjerne denne stimuli og i stedet rette fokus på samtale med vennen. Nærvær gør altså, at man bliver bedre til at være til stede i øjeblikket.
  • Opmærksomhed minder på mange områder om nærvær. Dog er en forskel, at opmærksomhed omhandler det at undgå at lade følelserne kontrollere ens adfærd og tankemønstre, men i stedet at objektivt vurdere følelserne og dermed at kunne kontrollere dem. Et eksempel: hvis du har en tendens til jalousi over andres succes, kan du – i en situation hvor du er jaloux – forlade rummet og fokusere på denne følelse objektivt. Ved ikke at reagere på følelsen (her jalousi), men i stedet nøgternt observere den, kan du i højere grad opnå kontrol og undgå at følelsen tager kontrol over dig.

Der findes mange teknikker i mindfulness’en, og de tager tid at lære i dybden. Dog kan det også have en effekt at lære nogle af de grundlæggende mindfulness-øvelser og bruge dem i hverdagen.

Virker mindfulness?

Men har mindfulness så en positiv effekt på vores mentale og fysiske helbred? Der er naturligvis forskellige holdninger til dette spørgsmål, men meget forskning peger på, at mindfulness kan hjælpe vores fysisk og psykiske overskud – både hos folk med og uden diagnoser.

F.eks. påpeger denne artikel, at mindfulness kan ændre hjernestrukturen i de områder af hjernen, som har med kontrol af vores af vores følelser at gøre. Det betyder simpelthen, at mindfulness-øvelser kan være med til at stabilisere følelseslivet og få én til at genvinde kontrol over følelser og tanker.

I forhold til børn med ADHD har mindfulness også vist sig at have positive effekter. I denne artikel bliver dette belyst, som samtidig også påpeger, at mindfulness ligefrem kan være med til at skabe en bedre verden! Om dette er muligt, er svært at sige, men i hvert fald har mindfulness mange fordele, hvis man ønsker at opnå en større følelsesmæssig kontrol.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

Hovedpine og Fysioterapi

Nakkesmerter: Effektiv Smertelindring gennem Fysioterapi

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning