Mountain Climbers – en effektiv øvelse til helkropstræning

***

Del:
Mountain-Climbers-billede

Hvis du gerne vil lave en træningsøvelse, som både er god til at styrke core, ben, balance og konditionen, så er Mountain Climbers en effektiv og nem øvelse at udføre. Det eneste, som øvelsen kræver, er din krop, og så kan den faktisk udføres over det hele. Mountain Climbers kan både udføres i højt tempo, hvilket øger cardio, eller de kan udføres langsomt, hvilket styrker kroppens muskulatur.

Mountain climbers træningsøvelse

Hvad er Mountain Climbers?

En Moutain Climber er en øvelse, hvor du står i en form for plankeposition, mens du løber på stedet. Derfor kaldes øvelse også for ’Running planks’. Kort fortalt så udføres en Moutain Climber ved, at du står på gulvet i en foroverbøjet position, som hvis du skulle lave en armbøjning. Herefter skal du bevæge benene frem og tilbage, som hvis du skulle klatre op ad et bjerg. Hvordan Mountain Climberen udføres, er eksemplificeret i denne video:

Hvilke områder af kroppen træner Mountain Climber?

Med Moutain Climber træner du faktisk hele kroppen, da både benene, core, armene og skuldrene er aktive.  Dog er det især armene, skuldrene, lårene og core, som bliver trænet, når du laver Mountain Climbers. Ved henholdsvis at øge og at sænke tempoet i denne øvelse, kan enten konditionen eller muskelstyrken blive trænet.

Varianter af Mountain Climber

Ud over den almindelige Mountain Climber findes der en række varianter af øvelsen, som både kan gøre den mere udfordrende og sjov.

Mountain Climbers på en træningsbold

Prøv at lave en Mountain Climber på en træningsbold. Her kan du hvile dine albuer på træningsbolden. Dette er med til at udvikle balancen i endnu højere grad, ligesom flere muskler i kroppen bliver aktiveret for at holde balancen i kroppen.

Moutain Climber med skrå benbevægelser

Hvis du gerne vil lave en variant af Mountain Climber uden udstyr, så kan du forsøg at lave skrå bevægelser med benene, når du bevæger dem fremad. I så fald kan du træne balancen yderligere og udvide bevægelsesudslaget.

Få inspiration til øvelser hos Fysio Bootcamp

Ud fra fysioterapeutisk ekspertise kan du få inspiration til træningsøvelser, som passer lige akkurat til dig hos Fysio Bootcamp. Dette kan enten være på udendørstræningshold i en Bootcamp, eller det kan være i form af Online Træning. I alle tilfælde vil du få inspiration til gode og sjove øvelser, som styrker kroppen og forbedrer formen, så du kan få et større overskud i hverdagen.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

’Junkfood eksperimentet’. Hvor farligt er junkfood for kroppen?

Sådan kan du forlænge levealderen: Ni gode råd fra ”Gopler ældes baglæns”

Fordele og ulemper ved vegetarisk kost

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning