Nudge dig selv til en sundere hverdag

***

Del:
Nudging

Det er svært at påbegynde en sundere og mere aktiv livsstil. Selvom man kan starte et vægttab eller en træningsplan med stort engagement, ender man ofte i de samme vaner, som man havde før. Men hvordan kan man hjælpe sig selv til at foretage livsstilsændringer, som ikke blot er midlertidige, men som er permanente, og som har en effekt på den lange bane? Nudging kan her være en metode, hvilket vil blive beskrevet nærmere i denne artikel.

Hvad betyder ’nudging’?

Nudging er et begreb fra psykologi, økonomi og samfundsvidenskab, som blev introduceret i 2008 af forskerne Cass Sunstein og Richard Thaler i deres bog ’Nudge’ (Thaler og Sunstein har senere vundet Nobelprisen i Økonomi i 2017 for deres forskning om nudging). Nudging handler om at ændre uhensigtsmæssig adfærd, som skyldes ubevidste påvirkninger fra vaner, rutiner eller kognitive bias. Ofte bliver nudging oversat til ’et kærligt puf’. Dette betyder, at man med nudging ønsker at indføre nye vaner og rutiner, som gør, at man – uden at tænke over det – ændrer sine vaner i en mere hensigtsmæssig retning.

Eksempel på nudging  

Et eksempel på nudging er et billede af en flue i et pissoir. Formålet med denne intervention er at få folk til at undgå at ramme ved siden af pissoiret, ved at de skal ’’sigte’’ efter fluen, når de står foran pissoiret. Et andet eksempel på nudging er skraldespande, som spiller en melodi, når folk kaster skrald ned i den. Disse eksempler viser, hvordan man med nudging ønsker at motivere til adfærdsændringer, uden at straf er metode.

Motivation frem for straf eller skæld ud

Kernen i nudging er, at straf og skæld ud skal undgås som metoder til at ændre adfærd. Det viser sig nemlig ofte, at straf er en ineffektiv og uetisk metode til at ændre adfærd. I stedet er det at nudge både mere effektivt og kærligt og virker bedre i det lange løb. Nudging kan ændre folks adfærd, uden at de nødvendigvis bemærker det. Modsat vil straf give et negativt forhold til dem, som ønsker at ændre adfærden hos andre – f.eks. forældre som skælder børn ud.

Råd til at nudge sig selv til en sundere liv

Nudging kan også bruges til at ’’snyde sig selv’’ til at leve sundere. Der vil her komme en række råd, som eksperter i nudging anbefaler som metoder til at få en sundere hverdag. Det er muligvis ikke alle råd, som er lige relevante, men rådene kan også sagtens enkeltvis have en stor effekt:

Spis mindre portioner mad

Dette lyder måske som et relativt banalt råd, men størrelsen på vores madportioner har stor betydning for vores kalorieindtag. Tidligere har nogle påpeget, at det er en fordel at bruge mindre tallerkener, når maden skulle anrettes, men forskning viser dog, at dette ikke er sandt. Imidlertid er det en god idé at skære ned på størrelsen af madportionerne for at leve sundere.

Fjern usunde snacks fra hjemmet, og erstat dem med sunde snacks

Vi mennesker har en tendens til at være dovne og at vælge den nemme vej, så derfor vil vi også hurtigt blive tiltrukket af usunde snacks, hvis de er i vores umiddelbare omgivelser. Derfor det en smart form for nudging at fjerne alle usunde snacks i hjemme og i stedet erstatte dem med sunde snacks som frugter og grøntsager. Dermed gøres usunde snacks utilgængelige i hverdagen i hjemmet.

Sæt små delmål frem for urealistiske mål

Mange har nytårsforsæt som f.eks. at løbe et halvmaraton eller måske endda et maraton. Selvom det er godt at stille ambitiøse mål for sin træning, så skal man undgå at stille så ambitiøse mål, at de bliver urealistiske – det kan nemlig vise sig at blive demotiverende for udførelsen af træning. Derfor er det vigtigt at opstille realistiske delmål – f.eks. at løbe tre gange fem kilometer ugentligt frem for tre gange 10 km. Dermed er der en større chance for, at man rent faktisk lever op til sit nytårsforsæt i længden.

Forpligt dig selv til træningen

Hvis man forpligter sig selv til at træne, er der en væsentligt større chance for, at man rent faktisk udfører den. Det kan f.eks. være gennem en aftale med en træningsmakker, en klub eller andet. Det kan også være ved, at man offentligt tilkendegiver, at man vil deltage i et bestemt træningsarrangement. Uanset hvad er det at forpligte sig til en træningsform vigtigt for, hvor vedholdende man er med træningen.  

Gør træningen til en vane

At gøre træningen til at vane er utroligt vigtigt for at dyrke regelmæssig motion. Dette gør nemlig, at træningen bliver en automatisk del af hverdagen frem for, at træning bliver en bevidst beslutning. Ved at man ikke behøver at tænke over, om man skal træne eller ej, bliver det meget nemmere at motivere sig selv til at udføre den.

Fysio Bootcamp kan nudge dig til at træne mere i hverdagen

Et træningsforløb fra Fysio Bootcamp kan hjælpe dig til at få mere træning i hverdagen. Både en Bootcamp og et Online træningsforløb kan nemlig forpligte dig til træningen, så sandsynlighed stiger for, at du rent faktisk udfører den. Samtidig kan disse forløb være med til, at træningen bliver en form for vane i hverdagen.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

’Junkfood eksperimentet’. Hvor farligt er junkfood for kroppen?

Sådan kan du forlænge levealderen: Ni gode råd fra ”Gopler ældes baglæns”

Fordele og ulemper ved vegetarisk kost

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning