Proteiner er kroppens byggesten

***

Del:
Proteiner

Proteiner er helt essentielle for opbygning af muskler. Generelt er proteiner kroppens byggesten, så derfor er protein er en fundamental del af vores kost. Proteiner dannes ud fra en række aminosyrer, og nogle af disse kan kroppen ikke selv danne, og derfor skal de tilføjes gennem kosten. I en normal kost får langt de fleste den mængde protein, som de har behov for, men hvis man træner meget, kan det være nødvendigt med proteintilskud.

Hvad er proteiner?

Protein er opbygget af de såkaldte aminosyrer. Der findes i alt 20 aminosyrer, som opbygger proteiner, og hver enkelt af disse er opbygget af carbon (kulstof), oxygen (ilt) og nitrogen (kvælstof). Grundlæggende er aminosyrer inddelt i to forskellige typer: essentielle og ikke-essentielle. Ikke-essentielle aminosyrer er de aminosyrer, som kroppen selv kan producere, mens essentielle aminosyrer er de aminosyrer, som skal tilføjes udefra gennem kosten.

Hvilken funktion har proteiner for kroppen?

Proteiner er helt essentielle for mange funktioner i kroppen. Bl.a. indgår proteiner i dannelsen af muskler, ligesom proteiner sørger for at transportere ilt og vitaminer rund i kroppen. Proteiner indgår også i dannelse af celler, hormoner og antistoffer. Med andre ord er proteiner fundamentet for, at kroppen kan fungere og opbygge styrke.

Hvor meget protein har man brug for?

Mængden af protein, som kroppen har brug for, afhænger af alder, køn, kropsvægt og aktivitetsniveau. Hvis man tager udgangspunkt i personer i alderen 2-65 år, så har man generelt behov for 0,8-1,5 gr. protein pr. kg. kropsvægt. En person på 80 kg. skal altså have 0,8*80 = 64 gr. protein gennem kosten. Igen skal man dog være opmærksom på de store individuelle forskelle – en, som træner meget, kan have behov for væsentligt mere protein.

Hvilke fødevarer får man især protein fra?

Især animalske produkter som kød, mælk og æg er proteinrige. Dog er der også mange grøntsager – herunder især bælgfrugter – som er rige på protein, så veganere kan også sagtens få nok protein igennem kosten. En opgørelse over protein i fødevarer ser nogenlunde sådan ud (pr. 100 gr.):

Æg: 17 gr. protein

Kyllingebrystfilet: 22 gr. protein

Mælk: 4 gr. protein

Mandler: 21 gr. protein

Sojabønner: 36 gr. protein

Spinat: 5 gr. protein

Hvad sker der, hvis man ikke får nok protein?

Selvom langt de fleste får nok protein gennem en helt almindelig kost, så er der nogle, som af forskellige årsager ikke får nok protein. Her kan det være nødvendigt med tilskud. Hvis man ikke får nok protein, kan det gå ud over den fysiske og mentale velvære, hvor det især er muskelopbygningen, som det går ud over.

Få en proteinrig kost fra Fysio Bootcamp

Med en kostplan fra Fysio Bootcamp kan du vælge at få en proteinrig kost, hvis du træner meget og har brug for, at musklerne bliver opbygget gennem meget protein. En kostplan fra Fysio Bootcamp giver en sund og lækker mad til hverdagen, som hele familien kan nyde godt af. Det er samtidig en overskuelig plan, hvor du nemt og enkelt kan få sund mad i hverdagen.

Har du brug for vejledning omkring proteinrig kost, så må du endelig kontakte os her.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

’Junkfood eksperimentet’. Hvor farligt er junkfood for kroppen?

Sådan kan du forlænge levealderen: Ni gode råd fra ”Gopler ældes baglæns”

Fordele og ulemper ved vegetarisk kost

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning