Hvor skadeligt er sukker for kroppen?

Sådan får du mest muligt ud af den

Der er næppe mange, som i dag tror, at store mængder sukker er decideret sundt for os. Men sukkerets skadelighed for vores kroppe er der stadig en del diskussion og uenighed om. Nogle mener, at sukker er yderst skadeligt for os og en af de primære årsager til nutidens livsstilssygdomme, mens andre mener, at dette er en overdrivelse. Dette indlæg vil dykke ned i aktuel forskning om sukkerets indvirken på vores kroppe for at undersøge, hvor farligt sukker er for os.

Hvorfor er sukker skadeligt for kroppen?

I lang tid troede man faktisk, at sukkerindtag ikke var særligt usundt for kroppen. I 1970’erne var det f.eks. fedtet og ikke sukkeret, som forskerne mente var hovedfjenden for folkesundheden. Forskerne troede simpelthen, at sukker ikke kunne omdanne sig til fedt i menneskekroppen, hvorfor det ikke havde nogle særlige sundhedsmæssige konsekvenser. Samtidig var der ikke fokus på, den indflydelse sukkerindtag kan have på andre livsstilssygdomme som hjerteproblemer og forhøjet blodtryk.

Dog har forskere i dag påvist, at en af de store sundhedsmæssige problemer med sukkerindtag netop er, at kroppen omdanner sukkeret til fedt. Dette betyder, at kroppen får store fedtdepoter ved at indtage meget sukker – og det er især den farlige ’’brune’’ fedt omkring organerne, som dannes af kroppen ved stort sukkerindtag. Sukker kan også forårsage forhøjet blodtryk, problemer med hjertet og ikke mindst diabetes. Dermed er der i allerhøjeste grad mange sundhedsmæssige konsekvenser ved stort sukkerindtag. Især sukker i form af fruktose i sodavand og slik er farligt for kroppen.

Hvor meget sukker må man maksimalt spise dagligt?

Det maksimale daglige sukkerindtag er til en vis grad individuelt, da sygdomme som forhøjet blodtryk, diabetes og overvægt kan gøre, at sukkerindtaget skal begrænses. Ellers anbefaler WHO (verdenssundhedsorganisationen), at sukker maksimalt udgør 10 % af det daglige energiindtag.

Dog er der nogle forskere, som mener, at 10 % er alt for meget. Forskning har nemlig vist, at tandproblemer som huller i tænderne stiger markant, hvis der er 10 % sukker i det daglige energiindtag. Derfor mener nogle forskere, at det maksimale sukkerindtag i stedet bør være 5 % af det daglige energiindtag – og gerne helt ned til 3 %.

Er sukker lige så afhængighedsskabende som narko og alkohol?

På trods af at sukker bestemt kan være vanedannende, så er der stor diskussion om, hvor afhængighedsskabende det egentlig er. På den ene side er der forskere, som ud fra rotte- og museforsøg mener at kunne påvise, at sukker aktiverer de samme områder i hjernen, som narko- og alkoholmisbrug gør. På den anden side er der forskere, som mener, at dette er en overdrevet konklusion, og at rotte- og museforsøg ikke kan overføres til mennesker.

Konsensus lader til at være, at sukker nok er vanedannende, men at det ikke kan sammenlignes med narko- eller alkoholafhængighed. F.eks. får man ikke deciderede abstinenser, som man ser det ved narko- og alkoholafhængighed, hvis man ikke får sukker. Sukker kan i stedet sammenlignes med koffein, som også giver en let afhængighed, der dog ikke kan sammenlignes med hårdere rusmidler. Imidlertid skal man være opmærksom på, at et stort dagligt forbrug af sukker kan føre til en form for psykologisk afhængighed, som bestemt kan være problematisk.

Tænk over sukkerindtaget – uden at overdrive

Generelt handler det om at spise varieret og undgå for mange søde sager i dagligdagen. Derfor skal sukkerindtaget af slik og søde sager helst begrænses til en enkelt gang om ugen. Nogle er dog så optagede af at undgå sukker, at det kan ende i en ekstrem adfærd, hvor sukker slet ikke må indtages. Dette er heller ikke heldigt, da det kan præge hverdagen og familielivet negativt. I stedet må rådet være at skære ned på sukkerindtaget i hverdagen og begrænse det til fredags- eller lørdagshyggen foran TV’et i weekenden.

Få hjælp til et sundt og aktivt liv med Fysio Bootcamp

Vil du gerne have hjælp til at leve et sundt og aktivt liv? Så kan Fysio Bootcamp hjælpe dig med fysioterapeutisk træning i vores Bootcamps og kostplaner. Med både en Bootcamp og en kostplan er vejen banet for en sundere hverdag, da du både får mulighed for at få fysisk aktivitet i hverdagen samt sund kost tilpasset dine behov.  

Fysioterapeut Nicolas Rockland gennemfører en air squats

Statisk Squat

Statisk squat er en fantastisk måde, at få aktiveret nogle af kroppens største muskelgrupper, med minimal belastning på dine led. Øvelsen er særligt god, fordi

Læs mere »
Mini Pistol fysioterapeutisk træningsøvelse - God, skånsom knæøvelse til dig med knæsmerter.

Mini Pistols

En skades & smertefri knæøvelse De fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i livet, at knæene kan være begrænsende for din træning og

Læs mere »
Afspil video
Afspil video om En træningsglæde, der smitter af på alle omkring sig
Personligt billede af Nicolas

Vil du have en gratis, uforpligtende snak?

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning