Tarmens betydning for krop og sundhed

***

Del:
Tarmen

Tarmen har en fascinerende og ofte undervurderet betydning for vores fysiske og mentale sundhed. Ud over at stå for vores fordøjelse og bearbejdning af madindtag så påvirker vores tarmflora også vores sundhed på et mere generelt plan. Således tyder forskning på, at bakterier i tarmen har betydning for så forskellige lidelser som overvægt, psykiske lidelser, diabetes, allergi og hjerte-kar-sygdomme. Men hvordan påvirker vores tarmflora os helt præcist? Og hvad kan man gøre for at forbedre sundheden i tarmen? Det vil dette blogindlæg belyse.

Tarmen og dens primære funktioner

Den primære funktion for tarmen er – nok ikke så overraskende – at fordøje og bearbejde vores mad. Det sker gennem et komplekst system af bakterier og syre, som sikrer, at kroppen får den nødvendige ernæring fra maden. Tarmen skal dog også sørge for, at vi ikke bliver syge af den mad, vi indtager. Helt overordnet fungerer processerne i vores fordøjelse på følgende måde, fra vi indtager mad:

Når maden er blevet tygget i munden, føres det gennem spiserøret til mavesækken. Dette er det første sted, hvor maden bearbejdes. Her skal maden ikke optages, men derimod skal de værste bakterier fjernes med mavesyre. Maden skal også æltes, før den føres videre i systemet til tarmene.

I tarmene er der tre forskellige typer tarme, som er internt forbundne: tolvfingertarmen, som sørger for galde og bugspyt til at nedbryde føden. Tyndtarmen, som er her, hvor føden primært nedbrydes og opsuges videre til kroppen. Og så tyktarmen, som er den sidste instans, hvor de sidste rester af føden nedbrydes – i tyktarmen er det primært fiber. Herefter udskilles de allersidste affaldsstoffer gennem endetarmen som afføring.

Hvordan påvirker tarmen vores sundhed?

Tarmene påvirker vores sundhed på en kompliceret måde, som endnu ikke er helt afklaret forskningsmæssigt. Dog tyder mange studier på, at tarmenes bakterier har en ret stor betydning for både den mentale og fysiske sundhed. Der vil nedenfor blive nævnt nogle aspekter af vores sundhed, som tarmene påvirker.

En livsstilssygdom, som tarmene især har betydning for, er overvægt og fedme. Således har et studie fra Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet vist, at bestemte tarmbakterier øger risikoen for overvægt – og i øvrigt også type 2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Overvægtige ser bl.a. ud til at have en fattigere bakteriekultur i tarmene, hvilket altså er med til at øge risikoen for overvægt.

Tarmenes bakterier påvirker også på komplicerede måder vores psykiske helbred. Bl.a. mistænkes en bestemt tarmbakterie, Sutterella, for at øge risikoen for autisme i dette studie. Dermed kan det tyde på, at der også er en forbindelse mellem psyke og tarmen. Meget forskning om dette emne er dog stadig på begyndelsesstadiet, og derfor mangler der stadig en del viden.

Hvad kan man gøre for at forbedre tarmen, så den styrker ens sundhed?

Som med alle andre spørgsmål angående kroppen og psyken så handler tarmens sundhed om et kompliceret samspil mellem arv og miljø. Derfor har generne helt klart en indflydelse på vores tarme, som kan være svær at ændre, men heldigvis er der stadigvæk en masse, man kan gøre for at forbedre ens tarmes funktion.

En måde at forbedre tarmenes funktion er gennem regelmæssig motion. Motion kan både give en rigere bakteriekultur i tarmen, som dette studie peger på, og regelmæssig motion kan også forebygge forstoppelse. Motion er derfor helt klart et godt sted at starte, hvis man ønsker at få en bedre bakteriekultur i tarmene.

Kosten har også en betydning for sundheden af vores tarmflora. Her er det især vigtigt at spise sundt, varieret, fedtfattigt, fiberrigt og grønt. Den varierede kost er med til at sikre, at vi får mange forskellige bakterier i tarmen, mens fibre er vigtige for fordøjelsen i tyktarmen. Desuden kan yoghurt også have gode bakterier for vores tarm.

Konklusion: tarmens sundhed skal prioriteres for at optimere vores generelle sundhed

Tarmens sundhed har en stor betydning for vores ve og vel. Derfor er det yderst vigtigt at prioritere sundheden i tarmene. Det bedste udgangspunkt for en god bakteriekultur i tarmen er regelmæssig motion og sund kost. En oplagt mulighed for at komme i gang med motionen er f.eks. en Bootcamp fra Fysio Bootcamp, som både styrker træningsmotivationen, konditionen og styrken – og altså tarmens sundhedstilstand.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

’Junkfood eksperimentet’. Hvor farligt er junkfood for kroppen?

Sådan kan du forlænge levealderen: Ni gode råd fra ”Gopler ældes baglæns”

Fordele og ulemper ved vegetarisk kost

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning