Yoga for begyndere

***

Del:
Yoga-billede

Du har nok hørt om det der yoga før. Men hvad er det helt præcist, og hvordan kan yoga hjælpe på den fysisk og mentale sundhed? I dette indlæg vil yogaen blive introduceret, så du også er helt med, når familie, venner og bekendte snakker om deres yogatimer. Der vil også være eksempler på yogaøvelser i videoer, som du kan blive inspireret af.

Hvad er yoga?

Det er svært at svare kortfattet på, hvad yoga er. For det første findes der mange forskellige grene af yoga, som adskiller sig fra hinanden på flere punkter. Derudover er yoga en livsfilosofi med mange nuancer. Da yoga også stammer fra en 5000 år gammel hinduistisk og buddhistisk tradition, er det klart, at der er utroligt meget indhold i praksissen, som ikke kan blive beskrevet i en kort artikel.

Dog kan man helt overordnet sige, at yoga handler om at opnå ro og balance – både mentalt og fysisk. Ordet ’yoga’ kan på dansk oversættes til ’enhed’. Dette betyder, at målet med yoga er en form for erkendelse af, at verden er en enhed, som vi alle er en fælles del – både mennesker, planter og dyr. Imidlertid er det vigtigt at understrege, at ikke alle dyrker yogaen pga. den religiøse praksis, men i højere grad gør det pga. de specifikke yogaøvelser.

De otte trin i yoga

I den klassiske yoga er der otte trin. Vigtigt at notere her er, at det som ofte ses som yoga – nemlig de specifikke yogaøvelser og åndedrætsøvelser – kun er to trin af de otte trin i yoga. Da yoga er en samlet livsfilosofi, er der mange trin, som ikke nødvendigvis er en del af yogatimerne i fitnesscentret. De otte trin i yogaen er disse:

  • Yamas (selvdisciplin). Lidt a la de ti bud i kristendommen er der i yamas fem ’’bud’’ om selvdisciplin: 1) ikke at skade andre levende væsener, 2) oprigtighed (ikke at lyve), 3) ikke at stjæle, 4) seksuel afholdenhed, 5) ikke at eje noget.
  • Niyama (opmærksomhed). Niyama handler om den indre disciplin. Der er her fem aspekter: 1) renhed i sjæl og sind, 2) accept af ens situation og af andres, 3) vedholdenhed, 4) selvrefleksion og introspektion, 5) at blive ens sande selv
  • Asana (bevægelse og kropsholdning): Asana er at fastholde en rolig kropsholdning over en længere periode for at skabe en indre ro. Dette er de klassiske yogapositurer, hvor man sidder roligt med benene over hinanden.
  • Pranayama (åndedræt): Pranayama handler om kontrol af åndedræt, som trænes gennem åndedrætsøvelser.
  • Pratyahara (tilbagetrækning fra sansernes verden): Pratyahara handler om, at man skal trække sig tilbage fra den sanselige oplevelse af den udefrakommende verden og i stedet fokusere på det indre.
  • Dharana (koncentration): Dharana handler om at være koncentreret og fokuseret på sine tanker – en ad gangen. Man skal så at sige undgå multitasking.
  • Dhyana (meditation): Dhyana er meditationsdelen af yoga.
  • Samadhi (enhed): Samadhi er det sidste trin i yoga. Dette er en form for enhed med universet og selvet.

Yogaøvelser som praksis

De otte trin i yoga behøver ikke at følges til punkt og prikke. De fleste vælger i stedet at fokusere på enkelte dele af yogaen – f.eks. åndedrætsøvelserne og bestemte yogapositurer til at træne og udstrække kroppen. Der findes et utal af yogaøvelser, som kan styrke kroppen og gøre den mere smidig og fleksibel. En række af de øvelser er i nedenstående videoer eksemplificeret af Nicolas Rockland, som er en af grundlæggerne bag Fysio Bootcamp og Yoga Prehab:

Hvad kan yoga gøre for den mentale og fysiske sundhed?

Adskillige undersøgelser har vist, at yogaøvelser har positive effekter på den fysiske og mentale sundhed. Bl.a. har undersøgelser vist, at yoga kan styrke indlæringen, mens andre undersøgelser har påpeget, at yogaøvelser kan være med til at øge vores lykkeniveau. I videoen nedenfor vil en deltager på et yogaforløb hos Nicolas Rockland forklare, hvad han konkret har fået ud af yoga:

Yogaudstyr: yogamåtte og yogablokke

For at kunne udføre de forskellige yogaøvelser korrekt er det nødvendigt med en yogamåtte. Med en yogamåtte er det nemlig muligt at komme ud i de forskellige yogastillinger. Yogamåtten skal være i god kvalitet, så den er holdbar og sikrer, at man ikke skrider i de forskellige øvelser, så man kommer ud af position. En yogamåtte fra Pamels er i god kvalitet og kan bruges til de forskellige yogaøvelser.

Yogablokke er et andet uundværligt værktøj til yogastillinger. Yogablokke sikrer, at man som yogaudøver kan komme i yderpositionerne i de bestemte yogastillinger. Desuden får man en større stabilitet og skridsikkerhed med yogablokke. Det er mulige at købe Pamels yogablokke i høj kvalitet i kork.

Vil du gerne træne med os?

Andre indlæg

Hovedpine og Fysioterapi

Nakkesmerter: Effektiv Smertelindring gennem Fysioterapi

Vil du gerne kontakte os?

Skriv en besked

         Telefon: 70 20 10 70                     Kontakt@fysiobootcamp.dk

Jeg sidder klar ved telefonen mandag – torsdag fra 12:30 til 14.30

Scroll to Top

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning

Interesseret?

Vi sidder klar Til at hjælpe dig!

Få et uforpligtende tilbud på virksomhedstræning.

Vi kontakter dig hurtigst muligt omkring jeres muligheder som virksomhed.

Skal vi finde en tid?

Gratis samtale

Book en vejledende samtale vedrørende personlig træning